Менеджер проекту

ЩО ТАКЕ ПРОЕКТНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ І ПРОФЕСІЯ ПРОЕКТНОГО МЕНЕЖЕРА У ІТ?


У загальному розумінні бізнесу Проектний Менеджмент (Project Management) — це вид професійної діяльності, спрямованої на управляння командою, ресурсами, комунікаціями, ризиками, якістю. Об’єднує прийоми оцінки, планування, організації, моніторингу та контролю у різній послідовності залежності від методології. Метою проектного менеджменту, класично вважають: виконання робіт згідно завданню, у заданих обсягах, вчасно і в межах виділених коштів. Більш докладно розписано в українській версії вікіпедії.

Отже, хто такий менеджер IT проектів?

Project Manager — людина, яка відповідає за процес керування проектами, визначає пріорітети, планує та розподіляє завдання у команді. Хороший проектний менеджер повинен одночасно розуміти вимоги клієнта, задовольняти потреби компанії та ефективно працювати з командою, яка проект виконує.

У ІТ PM — посада яка не потребує обов`язкового технічного досвіду. Проте, в українських IT компаніях керівниками проектів зазвичай стають вчорашні розробники, тестувальники (QA), рідше фахівці із інших галузей.


Буденні обов’язки Project Manager -а

     
Головне завдання менеджера ІТ проекту — реалізувати ідею клієнта у визначений термін, витративши завчасно порахований бюджет. Для цього потрібно:

  • Спланувати процес розробки;
  • Визначити команду;
  • Розподілити завдання у команді;
  • Налагодити процес зворотнього зв’язку (між командою та замовником);
  • Нейтралізувати перешкоди в роботі команди;
  • Контролювати/коригувати результати робіт та дотримання термінів виконання.

Функціональні обов`язки IT Project Manager


Зона відповідальності керівника проекту значна. Проектний менеджер у ІТ має постійно працювати з:


  • проектною документацією;
  • складанням плану програмного проекту;
  • погодження термінів розробки;
  • аналіз ризиків;
  • участь у формуванні команди проекту;
  • визначення складових програмного продукту та розподіл відповідальності за його виконання між членами команди;
  • визначення та розподіл робочих ресурсів між командою;
  • організація робочого процесу (підготовка продукту, тестування, виправлення);
  • контроль перебігу проекту, якості виконання завдань;
  • контроль над дотриманням термінів виконання;
  • мотивація команди, підтримка активної позиції учасників, рівня зацікавленості;
  • створення комфортного середовища для ефективної комунікації між учасниками проекту;
  • вирішення та аналіз конфліктних ситуацій в межах команди, а також між командою та замовником (вищим керівництвом, скекхолдерами тощо);
  • комунікація з замовником, управління його очікуваннями;
  • підготовка звітності для клієнта;
  • попередня презентація, презентація готового рішення, демо-версій;
  • участь у проведенні співбесід для нових членів команди.

Навіщо компанії потрібен менеджер IT проектів?

      З одного боку може здатися, що PM — це черговий керівник, який займається дублюванням частки обов’язків Sales Manager, Product Manager, QA Engineer, Software Architect, інших лідерів компанії. Хтось на зразок «маленького боса» для проекту. Фактично, така точка зору має сенс. Однак, важливо розуміти, САМЕ менеджер проекту бере на себе важливу посередницьку функцію між замовником та співробітниками компанії. Він може одночасно мати глибоке розуміння процесів, які відбуваються у фірмі, при цьому постійно підтримувати зовнішні комунікації з існуючими та потенційними замовниками. Зазвичай менеджер відповідає за певну кількість, а не всі проекти компанії. Це дає йому змогу досконало володіти знаннями з кількох продуктових рішень фірми. Результатом стає можливість надати максимально повну інформацію замовнику щодо формату реалізації його ідеї.

Робота проектного менеджера вирішувати 5 основних завдань компанії:
  1. Проектування нового продукту/функціоналу — проект менеджер зустрічається з технічним архітектором, визначає для нього завдання, спільно приймається рішення, яким чином воно буде виконано.
  2. Планування — врахування всіх факторів, які впливають на перебіг розробки. Зокрема рівень професійних навичок та умінь учасників команди, можливі ризики, вплив сторонніх причин (технічні можливості, співпраця з підрядниками, фрілансерами), багфіксинг.
  3. Контроль — функція, яку ІТ менеджер проекту повинен виконувати кожного дня. Вона дає змогу визначити яким чином відбувається процес реалізації ідеї замовника, які зміни в нього потрібно внести.
  4. Вирішення проблем у максимально короткий час;
  5. Ініціювання та підтримка комунікації між замовником та командою, а також між розробниками під час роботи над проектом.
  6.       Залежності від кількості проектів компанія може потребувати від одного до кількох менеджерів проектів. Проте абсолютно зрозуміло, що це має бути окрема трудова одиниця, відповідальна лише за реалізацію ідеї замовника від отримання ТЗ до створення готового продукту.

         Зона відповідальності зі зростом кар’єри PM -a змінюється[3]: